Integracja sensoryczna to umiejętność przyswajania i interpretowania bodźców pochodzących z otoczenia. Współczesne środowisko, w którym obecna jest niezliczona ilość bodźców oraz informacji, może generować ryzyko powstawania zaburzeń na tym polu. Specjaliści zajmujący się integracją sensoryczną mają na celu znajdowanie przyczyn takiego stanu rzeczy oraz przeprowadzenie odpowiedniej terapii wspomagającej. Z tego względu studia podyplomowe na tym kierunku mogą być cenną pomocą dla osób, które na co dzień zajmują się pracą z dziećmi i chcą zwiększyć swoje kompetencje w tym zakresie.
Studia podyplomowe integracja sensoryczna – czym są?
Studia podyplomowe na tym kierunku skierowane są dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę teoretyczną oraz umiejętności związane z przeprowadzaniem terapii integracji sensorycznej. Nauka pozwala rozszerzyć wiedzę psychologiczną, pedagogiczną czy rehabilitacyjną powiązaną z diagnozowaniem oraz terapią dzieci zmagających się z zaburzeniami przetwarzania bodźców. Tak przygotowany kierunek studiów stanowi zatem solidne podstawy w kontekście rozpoczęcia pracy w gabinetach SI. Absolwenci kierunku to również nauczyciele, dla których poznanie nowoczesnych narzędzi jest dużą pomocą w nauczaniu dzieci z problemami sensorycznymi.
Wśród innych specjalistów, decydujących się na poszerzenie swojej wiedzy, wyróżnia się m.in.:
- pedagogów,
- logopedów,
- rehabilitantów,
- fizjoterapeutów,
- specjalistów innych, pokrewnych dziedzin.
Integracja sensoryczna studia podyplomowe, czyli pomoc dzieciom ze szczególnymi potrzebami
Nauka na kierunku podyplomowym jest przeznaczona dla osób, które mają już doświadczenie w pracy z dziećmi. Studia są zatem przeznaczone dla kandydatów z wykształceniem wyższym, najlepiej kierunkowym w zakresie pedagogiki czy psychologii. W ramach nauki studenci przyswajają wiedzę związaną z wieloma przedmiotami akademickimi, w tym z pogranicza kierunków medycznych. Forma kształcenia polega zarówno na uczestnictwach w zajęciach stacjonarnych, jak i zdalnym samokształceniu.
Absolwent po zakończeniu nauki ma wiedzę dotyczącą anatomii oraz fizjologii układu nerwowego człowieka. Wie, czym są zaburzenia rozwoju dziecka i potrafi rozpoznać choroby wieku dziecięcego. Ważnym aspektem jest także nabyta umiejętność oceny zachowania dziecka, w tym diagnostyka zaburzeń w kontekście integracji sensorycznej. Warto zaznaczyć, że studia mają charakter praktyczny. W ramach zajęć student bierze czynny udział w zajęciach na sali SI, uczy się hospitalizacji dzieci ze szczególnymi potrzebami, a także chłonie wiedzę od specjalistów w zakresie integracji sensorycznej. Jeśli chcesz poznać bliżej, jak wygląda tok nauczania na tym kierunku, sprawdź http://elpax.pl/studia-podyplomowe/kierunki-przedmiotowe/integracja-sensoryczna/.