Jeśli uczysz się inżynierii mechanicznej, musisz wiedzieć sporo na temat tego, czym jest koło zębate, frez ślimakowy i wszystkie powiązane z tym zadania. Czytaj więcej: https://tradensa.pl/frezy-slimakowe-nasadzane-i-trzpieniowe. Tutaj chcemy skupić się na tym, czym jest przekładnia czołowa, dlaczego warto stosować przekładnie zębate czołowe oraz jakie są jej ograniczenia. Celem pogłębienia tematu, zachęcamy lepiej poznać narzędzia do kół zębatych z firmy VIS – bo warto.
Co to jest koło zębate czołowe?
Koła zębate czołowe to najczęściej spotykane koła zębate, których podstawą jest element między dwoma równoległymi wałami, tworzony z pomocą frezarki do kół zębatych CNC. Jest to rodzaj przekładni stosowanej w różnych maszynach i układach mechanicznych do przenoszenia mocy z jednego elementu na drugi. Składa się z dwóch lub więcej cylindrycznych dysków z zębami wyciętymi na obwodzie zewnętrznej krawędzi. Z
ęby są wycięte w ewolwentowym profilu zęba, co pomaga im płynnie i wydajnie zazębiać się. Ponieważ zęby zazębiają się równolegle do wału, nie jest generowany nacisk w kierunku osiowym. Ponadto, ze względu na łatwość wykonania poprzez frezy ślimakowe do kół zębatych, mogą być wykonane z dużą precyzją.
Co jeszcze warto wiedzieć na temat czołowych kół zębatych?
Jednostka wielkości zęba nazywana jest modułem. Typowy kąt nacisku kół zębatych czołowych wynosi 20°. Ogólnie rzecz biorąc, ten typ przekładni o tym samym module będzie się ze sobą sprzęgał. Jednak profil zęba może się zmieniać, gdy zmienia się odległość między dwoma osiami, za którą odpowiadają przeciągacze do kanałków. Więcej informacji znajdziesz na – https://tradensa.pl/przeciagacze-i-przepychacze. Pomaga to zminimalizować szlifowanie, które skraca żywotność zębów, hałas, wibracje lub poślizg zębów z powodu mniejszego kontaktu, który maksymalizuje przełożenie przekładni.
Warto też wiedzieć, że istnieje niejeden typ przekładni czołowej, a właściwie istnieją dwa główne rodzaje kół zębatych: zewnętrzne i wewnętrzne. Pamiętaj też, że kiedy dwa koła zębate zazębią się, punkt, w którym jeden ząb koła zębatego styka się z zębem drugiego koła zębatego, nazywany jest punktem kontaktowym.